Friday, 26.04.2024, 13:42
Welcome Guest | RSS
Main | | Registration | Login
Site menu
Statistic

Total online: 1
Guests: 1
Users: 0
Forma intrarii
Search
Calendar
«  July 2010  »
SuMoTuWeThFrSa
    123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031
Arhiva materialelor
Friends site
ELTRANSSOFT
Main » 2010 » July » 22 » Transportul public din Chisinau la 110 ani/
14:58
Transportul public din Chisinau la 110 ani/
TRANSPORTUL PUBLIC CHIŞINĂUIAN LA 110 DE ANI! 60 DE ANI DE LA APARIŢIA PRIMULUI TROLEIBUZ ÎN ORAŞUL CHIŞINĂU!
 
Din puţinele mărturii minase ce se conţin în documente se ştie că în 1889 Societatea belgiană pe acţiuni, construind la Chişinău o cale ferată îngustă, a pus în circulaţie primul tramvai tras de cai. în felul acesta în oraşul nostru a luat naştere transportul public. Şi iată că exact peste 60 de ani a început să circule şi primul troleibuz. Pe ruta "Institutul de medicină gara de trenuri" trans­portau pasagerii şase maşini electrice. Unul din acele troleibuze de culoare galbenă-roşie a căpătat vi/a de reşedinţă permanentă în parcul nr. 1. în prezent este restaurat şi se află în circulaţie. Pînâ în prezent s-au păstrat primele blocuri administrative şi de producţie. în unul din ele îşi are sediul muzeul slavei de muncă. Fireşte, în decursul a 110 de ani transportul public a suferit schim­bări mari. Dacă la început distanţa rutelor era de numai 8,8 km. acum reţeaua de troleibuze constituie deja 396 km, cu 24 de rute care leagă centrul oraşului cu fiecare sector al capitalei. Aşa s-a întîmplat că din nou la un jubileu, peste 70 de ani, a intrat în acţiune parcul de troleibuze nr. 1. Pe teritoriul şi în secţiile sale s-a format colectivul, de aici pe străzile oraşului ieşeau în cursă primele troleibuze. Pentru acele timpuri profesia de conducător de troleibuz era o raritate... Greu le venea celor care munceau pe atunci în parc. Dacă în 1949 sectorul energetic al R.T.E. avea în componenţa sa 17 oameni, din care 10 oameni deserveau utilajul unei substaţii de tracţiune cu o putere de 600 kw şi 7 oameni — utilajul unei reţele de contact de 8,8 km, în 1999, avînd 97 de angajaţi, deserveşte datorită aplicării metodelor avansate de organizare a muncii, in­troducerii tehnologiilor şi utilajelor noi, 37 de substaţii de tracţiune cu o putere de 64800 kw dirijate cu ajutorul MEC, 225 km de reţea de contact şi 120 km de cablu, peste 550 unităţi de comunicaţii radio şi telefonice. în ajunul anului 1966 în Chişinău, pe slr. Munceşti lua fiinţă încă un colectiv — parcul tic troleibuze nr. 2, iar în anul 1986 şi parcul de troleibuze nr. 3. Parcurile de troleibuze transportă circa 80% din numărul total de călători. Parcului de troleibuze nr. 1 îi revin 20% din numărul total de călători, parcurilor de troleibuze nr. 2 şi 3 cîtc 40%. Principala bogăţie a colectivului sunt oamenii. Astăzi la Regia Transport Electric activează circa 3000 de angajaţi. Nucleul de bază îl constituie veteranii muncii. Sunt oameni cu profesii complexe, dificile, dar de onoare... De regulă oamenii în­drăgesc munca la întreprindere, rămîn aici pentru totdeauna: 13 dinastii, a căror vechime comună de muncă e de peste 200 de ani. Desigur, un loc prioritar la Regie se acordă conducătorilor de troleibuz, iar în ultimul timp profesiilor de elită şi s-a adăugat şi profesia de taxator. Doar indicii colectivului depind în mare parte anume de ci. Volumul veniturilor din comercializarea tichctelor a crescut în doi ani şi jumătate cu 4 milioane de lei. Transportul electric orăşenesc transportă zilnic 750 mii de pasageri. în 50 de ani de existenţă a circulaţiei cu troleibuzul în or. Chişinău au fost transportaţi 6 miliarde 078 milioane 903 mii pasageri. Din iniţiativa şi cu ajutorul Primăriei municipiului Chişinău, a devenii o bună tradiţie anuală ca la Ziua oraşului să le ofere orăşenilor cu titlu de cadou —noi rute de troleibuz, utilate cu dispecerate confortabile, substaţii de tracţiune cu utilaj modern. Astfel au fost prelungite liniile de contact pînă la Gara de Sud, de pe bd Dacia pînă la ieşirea din oraş, pe str. Cantemir, se perfecţionează circulaţia cu troleibuzul în anul curent în raionul bisericii Ciuflea. La Regia Transport Electric pentru angajaţi sunt create condiţii de muncă, de odihnă şi de tratament.
Views: 818 | Added by: gtm | Rating: 0.0/0
Total comments: 0
Name *:
Email *:
Code *:
Make a free website with uCozCopyright ELTRANSSOFT© 2024